Else Alfelt og Carl-Henning Pedersens arkiv
1968-07-19
Afsender
Erik Andreasen
Modtager
Carl-Henning Pedersen
Dokumentindhold
Erik Andreasen skriver til Carl-Henning Pedersen fra sin ferie på Skagen. Han fortæller at det går planmæssigt med den kommende udstilling på Carnegie Institute Pittsburgh, men at direktøren for museet, Leon Arkus er fortvivlet over at værket "Den gule hest" tilsyneladende er i for dårlig stand til at komme med på udstillingen. Billedet lader til at være hos museumsdirektør i Ålborg, Lars Rostrup Bøyesen, som er imod at værket sendes afsted. Erik Andreasen mener hans modvilje handler om Andreasen selv og beder Carl-Henning Pedersen og Else Alfelt om hjælp til at få Bøyesen overtalt til at værket kan komme afsted efter konservering. Konserveringen er lagt i hænderne på Erik Tjalve.
Transskription
Kære C-H
Jeg holder ferie i øjeblikket på Skagen og regner ikke med at der vil dukke nye problemer op vedr. udstillingen i Pittsburgh. Arkus skriver ofte og er helt tilfreds. Men så kom der altså brev fra R. Boyesen vedr. ”Den gule hest”, som han har opdaget er krakeleret og ikke i en sådan stand at det kan sendes over Atlanten. Som Du husker, har vi ”Den gule hest” i kataloget som farveplanche. Som ventet blev Arkus yderst ”upset” da han fik denne meddelelse fra mig. Som museumsmand generer det ham overordentligt at billedet nu er i indholdsfortegnelsen og så alligevel ikke kom-mer med, - det betragter han som sjusk og uværdigt for et museum. Desuden anser han billedet for meget væsentligt. Han har strax skrevet til Rostrup-Boyesen og indstændigt anmodet ham om at sende billedet alligevel – såsnart det har været hos konservator. Det kan sendes separat som luftforsendelse og med særskilt forsikring.
Nu tvivler jeg meget på at Rostrup-Boyesen viser sig hjælpsom. Han har faktisk ”drillet” mig meget i denne sag med udlånet af dine billeder; sammen med dig og Else er han smilende og venlig, men jeg fornemmer hele tiden stærk agression mod mig. Det er på forhånd givet at jeg intet opnår ved henvendelse til ham. Jeg syntes Du og Else skulle bede ham indtrængende om at sende billedet såsnart konservatoren har set på det. Du kender jo billedet, det er ”tykt” malet over det hele, men er absolut ikke et skrøbeligt billede (som fx det store blå, vi ikke fik med fra Louisiana).
Bjarnhof kan med lethed ordne og gøre billedet i stand til forsvarlig forsendelse. Da det vitterligt spiller en meget stor rolle for Arkus at få billedet med, syntes jeg at vi må gøre en indsats på den rigtige måde. Vi kan jo spekulere lidt over det og eventuelt gå i samlet procession til ham, når jeg kommer hjem (den 18/VIII), men da er I måske i Jylland?
Jeg skal til Kongres i New York den 30/VIII og være derovre i godt 14 dage. Vi må passe på tiden, for Rostrup-B, kan jo også være bortrejst – og kommer vi forsent, siger han måske at konservato-ren ikke har påbegyndt arbejdet, osv. Osv -, derfor helst strax aktion.
Kopi af Tjalves brev til dig har jeg også modtaget. Det er dejligt med de 10.000, vi opnåede. (Jeg så dem gerne forhøjet til 12.000) men de forslår jo ikke stort. Forsikringen af dine personlige billeder er selvfølgeligt alt for lav, nærmest symbolsk, men ikke at forsikre dem går jo ikke at mange grun-de,- og forsikre dem for to, tre el. firdobbelt er jo heller ikke den tilfredsstillende løsning.
Tak til Else og Kari for hilsen fra Jungfrau- håber at de er kommet godt hjem. Hvis du er bortrejst i sidste ½ af August hører jeg gerne fra dig pr. brev.
Ellers kommer jeg ud til jer lige efter den 18/8.
Mange hilsner Erik.




Omtalte genstande
Værket der omtales i brevet er med al sandsynlighed "Den gule fugl" 1943, der er i samlingen på KUNSTEN, Aalborg.